Input:

Kognitivní trénink - Praktická cvičení

1.4.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.1
Kognitivní trénink - Praktická cvičení

Kolektiv autorů

Příklady:

Leden

Jak na Nový rok, tak po celý rok.

Na Tři krále mrzne stále.

Na Tři krále o krok dále.

Únor

Na Hromnice musí skřivánek vrznout, i kdyby měl zmrznout.

Na Hromnice o hodinu více.

Únor bílý, pole sílí.

Březen

Suchý březen, chladný máj – bude humno jako ráj.

Březen bez vody, duben bez trávy.

Březen, za kamna vlezem.

Duben

Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři.

Zahučí-li v dubnu hrom, nebojí se mrazu strom.

Duben chladný a deštivý, úroda nás navštíví.

Květen

Mokrý máj – v stodole ráj.

Suchý květen – mokrý červen.

Kdo se v máji ožení, přivodí si soužení.

Červen

Červen studený, sedlák krčí rameny.

Jaro přízeň, léto trýzeň.

Medardova kápě 40 dní kape.

Červenec

Svatá Markyta hodila srp do žita.

Svatá Anna chladno z rána.

Pakli na sv. Jakuba slunce svítí, má prý krutá zima býti.

Srpen

Krásně-li o Bartoloměji, vinaři se smějí.

Do svatého Vavřince nechval pšenice.

Má-li Filip hromy v průvodu, značí to brzký déšť a úrodu.

Září

Čeho červenec a srpen nedovaří, toho září neusmaží.

Divoké husy na odletu – konec i babímu létu.

Na svatého Václava bývá bláta záplava.

Říjen

Po svaté Tereze mráz po střechách leze.

Teplý říjen, studený únor.

Šimona a Judy – buď sníh nebo hrudy.

Listopad

Přijede-li Martin na bílém koni, metelice za metelicí se honí.

Na svatého Teodora sedlák ještě pilně orá.

Kateřina na ledě, Vánoce na blátě.

Prosinec

Zelené Vánoce, bílé Velikonoce.

Na Adama a Evu čekejte oblevu.

Svatá Lucie noci upije – ale dne nepřidá.

Antonyma (slova opačného významu)

Příklady:

−hezký – ošklivý,

−denní – noční,

−radost – smutek,

−bílá – černá,

−velký – malý,

−široký – úzký,

−unavený – čilý,

−aktivní – pasivní.

Homonyma (slova stejně znějící, ale s různými významy)

  • Vymýšlení homonym na jedno téma (například zvířata – jeřáb, los, volavka, myš, rys...).

  • Vymýšlení sloves – homonym (stát, jez, trávit...).

  • Hádání homonym z nápovědy (příklad: na punčoše, na polívce, orgán zraku = oko).

Příklady:

−koš – odpadní, hrudní, basketbalový, proutěný,

−objetí – obejmout někoho, objet překážku autem,

−topit – přitápět v krbu, topit se v bazénu,

−kolej – železniční, studentská,

−raketa – létající zařízení, pálka, časopis,

−pila – nástroj na řezání, minulý čas od pít,

−hranice – hraniční čára, hromada dřeva,

−třída – široká ulice, ve škole,

−masový – vyrobený z masa, hromadný,

−vinný – provinilý, týkající se vína.

Homofony (slova, která stejně znějí, ale jinak se píší)

  • Vymýšlení slov.

  • Popisování významu stejně znějících slov.

  • Příklady těchto slov do vět, případně souvětí. Např. Pro tento sladký plod jsem musel přelézt sousedův plot.

Příklady:

−být/bít,

−oběd/objet,

−lez/les,

−kůra/kúra,

−plod/plot,

−výr/vír,

−mýt/mít,

−dobýt/dobít,

−let/led,

−pot/pod.

Synonyma (slova podobného významu)

  • Slova nahradit co největším počtem synonym.

  • Konkrétní slovní druh nahradit jiným.

Příklady:

−hezký – pohledný, krásný, pěkný,

−velký – obrovský, značný, dospělý,

−rozumný – vyrovnaný, racionální, logický,

−tlak – tíha, tíseň, napětí,

−cesta – trasa, směr, postup,

−stopa – šlépěj, otisk, kolej,

−díra – otvor, trhlina, jáma, zapadákov,

−bojovat – zápasit, usilovat, bít se,

−jet – jít, letět, cestovat, plout,

−mít – vlastnit, vykazovat, ovládat.

Slovní druh Výraz Synonymum
Podstatné jméno kraťasy šortky
Přídavné jméno obézní otylý
Zájmeno ten tento
Číslovka hodně mnoho
Sloveso běžet klusat
Příslovce obvykle běžně
Předložka kvůli díky
Spojka protože poněvadž
Částice ano jo
Citoslovce bum buch

Palindromy

Slovo, věta, číslo nebo zkratka, která má tu vlastnost, že se čte zleva doprava i zprava doleva stejně.

Příklady:

−radar,

−oko,

−SMS,

−TNT,

−R.U.R.,

−madam,

−krk,

−kajak,

−tahat,

−Jelenovi pivo nelej.

−V elipse spí lev.

−I Zeman ležel na mezi.

−Kobyla má malý bok.

−Kuna nese nanuk.

−U dubu budu mít rád dar, tím u dubu budu.

Přesmyčky (anagramy)

Přesmyčka neboli anagram je slovo, které vznikne přeskupením písmen nebo slabik slova původního.

Formou přesmyček můžeme vytvářet jména, zvířata, rostliny, města, různé slovní druhy apod. Přesmyčky nejsou vhodné pro klienty s výraznými kognitivními poruchami.

Příklady:

Lehčí varianta (jména):

−tanea = Aneta,

−šaleki = Eliška,

−razete = Tereza,

−šahnu = Hanuš,

−hloubim = Bohumil,

−treškafin = František.

Těžší varianta (různé):

−noclech – lenoch,

−lebka – kabel,

−Roman – norma,

−volán – volná,

−reklama – makrela,

−kotel – loket,

−pekařství – přístavek.

Jazykolamy

Krkolomná věta nebo spojení slov, které se obtížně vyslovují.

Příklady:

−Strč prst skrz krk.

−Šel pštros s pštrosicí a pštrosáčaty.

−Od poklopu ku poklopu Kyklop kouli koulí.

−Byl jednou jeden Řek a ten mi řek, abych mu řek, kolik je v Řecku řeckých řek. A já mu řek, že nejsem Řek, abych mu řek, kolik je v Řecku řeckých řek.

−Pan kaplan v kapli plakal.

Dvojice, trojice

  • Doplňování známých dvojic.

Příklady:

Romeo a Julie, Čert a Káča, Adam a Eva, Radúz a Mahulena, Pat a Mat...

  • Doplňování známých trojic.

Příklady:

Spejbl, Hurvínek a Žeryk; Caesar, Kleopatra a Marcus Antonius; Dlouhý, Široký a Bystrozraký...

  • Doplňování podstatných jmen k přídavným.

Příklady:

dlažební – kostka, ostnatý – drát, lodní – šroub, vodní – pólo, svatební – hostina...

  • Doplňování podstatných jmen k několika příkladům přídavných jmen.

Příklady:

psí, vkladní, modrá – knížka, kuří, volské, vraní – oko, růžové, dioptrické, sluneční – brýle...

  • Doplňování přídavných jmen k podstatnému jménu.

Příklad: den – významný, památný, slunečný, svatební...

  • Doplňování přídavného jména k několika podstatným jménům.

Příklad: šroub, dělo, pólo – vodní...

Doplňování textu

  • Doplňování pravděpodobných slov do textu, kde slova chybějí.

  • Doplňování slov, která jsou v textu přepsána do přesmyček.

  • Doplňování textu na jedno téma (číslice, zvířata, barvy, oblečení...).

Příklad

Doplňte části těla:

−Je to náročná situace, musíš mít ostré ... (lokty).

−Pomalu se blížíme ke konci, cíl je na dosah ... (ruky).

−Mám toho moc, nevím, kde mi ... stojí. (hlava)

−Ujelo nám to přímo před ... (nosem).

−Nevzdávej to, zatni ... a vydrž (zuby/pěsti).

−Je strašně zamilovaná, úplně ztratila ... (hlavu).

−Je to čestný člověk, dal bych za něj ... do ohně. (ruku)

−Vidím mu až do ..., tváří se jako přítel, ale hraje to na obě strany. (žaludku)

−Víš co? Trhni si ... (nohou).

−Obtočila si ho kolem ... (prstu).

Zkratky

Hádání zkrácených slov nebo sousloví. Lze využít zkratky aktuální, z jednoho odvětví nebo například časté zkratky používané za minulého režimu.

Příklady:

−s. r. o. – společnost s ručením omezeným,

−JZD – jednotné zemědělské družstvo,

−MHD – městská hromadná doprava,

−ČR – Česká republika,

−atd. – a tak dále,

−UK – Univerzita Karlova,

−TV – televizní vysílání,

−ROH – revoluční odborové hnutí,

−ZŠ – základní škola,

−P. S. – post scriptum,

−AJ – anglický jazyk,

−SRPŠ – sdružení rodičů a přátel školy,

−RTG – rentgen,

−ČD – České dráhy,

−ATB – antibiotika,

−Mgr. – magistr,

−Dr. – doktor,

−CHKO – chráněná krajinná oblast,

−OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná,

−INRI – Ježíš Nazaretský, král židovský (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum).

Slovní kopaná

  • Vymýšlení slov na koncové písmeno předchozího slova.

  • Vymýšlení slov na koncovou slabiku předchozího slova.

  • Popis slova, které chceme říci. Např. Je to kulaté a hraje se s tím fotbal = míč.

Přirovnání

  • Doplnění předepsaných začátků přirovnání.

Příklady:

−studený jako ... psí čumák,

−líný jako ... veš,

−pilný jako ... včelka,

−hluchý jako ... pařez,

−mlčet jako ... hrob,

−krást jako ... straka,

−lhát jako ... když tiskne,

−třást se jako ... osika,

−růst jako ... z vody,

−spát, jako ... když ho do vody hodí,

  • Doplnění předepsaných konců přirovnání.

Slova nadřazená a podřazená

  • Přiřazujeme k několika příkladům slovo nadřazené. Příklad: červená, modrá, žlutá = barva.

  • Vypisujeme k nadřazenému slovu slova podřazená. Příklad: tanec – polka, valčík, tango...

Co mají společného, co tam nepatří

  • Seznamy slov, u kterých se hádá, co mají společného.

Příklady:

−jícen, hltan, dvanáctník, apendix = trávicí trakt,

−potkan, páv, pes, poštolka = slova od P,

−slunce, pampeliška, pražské metro B, kanárek = žlutá barva,

−kytara, basa, harfa, mandolína = strunné nástroje,

−paměť, koncentrace, myšlení, řeč = funkce mozku,

−Bohdalová, Jirásková, Janžurová, Šejbalová = herečky (všechny hrály ve Světácích),

−Co, Cu, Cr, Cd = prvky, nekovy,

−koza, vůl, buvol, zubr = zvířata s rohy,

−strach, radost, smutek, vztek = emoce,

−mrkev, řepa, celer, křen = kořenová zelenina.

  • Seznamy slov, u kterých se určuje slovo nebo slova, která tam logicky nepatří.

Příklady (slova, která do řádku nepatří, jsou podtržena):

−máma, táta, bratr, tchyně,

−Merkur, lego, karty, Seva,

−tužka, propiska, pravítko, pastelka,

F. L. Věk, Malý Bobeš, Kája Mařík, Hanýžka a Martínek,

−Skaut, Pionýr, Sokol, Káně,

−krupicová kaše, bramborová kaše, nudle s mákem, zemlbába,

−základní škola, vysoká škola, gymnázium, střední škola,

−výborný, velmi dobrý, skvělý, dobrý,

−koza, kůň, kruhy, pes.

Předpony, přípony

  • Vymýšlení slov na konkrétní písmena či slabiky na konci nebo na začátku slova.

  • Vymýšlení slov na konkrétní písmena či slabiky na začátku i na konci slova.

  • Vymýšlení slov na konkrétní písmena či slabiky v tabulce s různými tématy.

Příklad:

Jméno Město Zvíře Věc Jídlo Něco v místnosti
A Anna Anakonda Auto Ananas
K Karel Kladno Kuře Kelímek Kešu
RA Radim Rakovník Rak Rameno Rajče
VE Veronika Veselí n/L Veverka Veslo Velikonoční beránek
KO Konstantin Kolín Kočka Koleje Kobliha
OS Osvald Ostrava Osmák Osada Ostružina

Čísla s určitým významem

  • Seznam číslic, ke kterým se snažíme vymyslet souvislost, význam. Nebo naopak. Viz pracovní listy.

Příklady:

1 Jedna vlaštovka jaro nedělá.

2 Dva roky prázdnin,

3 Tři vejce do skla,

4 Čtyři v tanku a pes,

5 Bylo nás pět,

6 Šest medvědů s Cibulkou,

7 Sedm statečných,

8 Osm planet naší sluneční soustavy,

9 Devět kočičích životů,

10 Deset malých černoušků.

  • Doplnit číslo podle nápovědy.

Příklady:

−občanský průkaz, mandel = 15,

−plnoletost, počet jamek v golfu = 18,

−oko bere = 21,

−Kristova léta = 33,

−zvýšená teplota = 37,

−Mnichovská dohoda = 38,

−počet týdnů v roce = 52,

−kopa, počet sekund v minutě = 60,

−počet políček na šachovnici = 64,

−invaze sovětských vojsk = 68,

−baťovská cena = 99,

−síťové elektrické napětí (počet voltů) = 220,

−počet stříbrných stříkaček = 333.

  • Co nejvíce významů k jedné konkrétní číslici.

Příklad 12:

tucet, poledne, půlnoc, 12 měsíců, 12 znamení zvěrokruhu, dvanáctník, 12 párů žeber, 12 hlavových nervů, Dvanáct rozhněvaných mužů, Dvanáct opic, Tucet špinavců, Dvanáct měsíčků...

  • Doplňovat, vymýšlet a vypisovat čísla v příslovích a rčeních.

Příklady:

−Ve dvou rada, ve třech zrada.

−Když dva dělají totéž, není to totéž.

−Když se dva perou, třetí se směje.

−Jedna vlaštovka jaro nedělá.

−Kdo šetří, má za tři.

−Devět řemesel, desátá bída.

−Být páté kolo u vozu.

−Sedět na dvou židlích.

−Kůň je jednou hříbětem, člověk dvakrát dítětem.

−Pro jedno kvítí slunce nesvítí.

−Hrát první housle.

−Kdo rychle dává, dvakrát dává.

−Jednou jsi dole, jednou nahoře.

  • Doplňovat, vymýšlet a vypisovat čísla v názvech knih a filmů.

Příklady:

−Jules Verne – Cesta kolem světa za 80 dní, Pět neděl v balónu, 20 000 mil pod mořem,

−Karel Čapek – Devatero pohádek, Povídky z jedné a druhé kapsy,

−Karel Poláček – Bylo nás pět,

−Agatha Christie – Deset malých černoušků,

−Svatopluk Čech – Epochální výlet pana Broučka do XV. století,

−Jerome Klapka Jerome – Tři muži ve člunu,

−Florenc 13.30,

−Tři muži a nemluvně,

−Čtyři vraždy stačí, drahoušku!,

−Kdyby tisíc klarinetů,

−Třetí princ,

−Dvanáct rozhněvaných mužů,

−apod.

  • Doplňovat číselné řady.

Příklady:

−2, 4, 6, 8, ? (10)

−5, 10, 15, 20, ? (25)

−13, 15, 19, 25, ? (33)

−85, 79, 73, 67, ? (61)

−24, 28, 26, 30, ? (28)

Ano/ne

Cvičení, u kterých terapeut předčítá věty a klienti odpovídají pouze ano nebo ne. Vhodné i pro klienty s těžšími kognitivními poruchami.

Příklady:

  1. Je celostátní telefonní číslo první pomoci 155? Ano
  2. Byl TGM zvolen prezidentem celkem 3x za sebou? Ne (4x)
  3. Je nejstarší kamenný most v Čechách v Písku? Ano
  4. Bylo křestní jméno Hrubína František? Ano
  5. Má jedle šišky svislé špičkou k zemi? Ne (smrk)
  6. Naroste ještěrce znovu ocásek, když se ulomí? Ano
  7. Mají pulci plíce? Ne (žábry)
  8. Je známka trojka označovaná slovem chvalitebně? Ne (dvojka)
  9. Je Tokio hlavní město Japonska? Ano
  10. Jmenoval se Hurvínkův pes Žeryk? Ano
  11. Rostou žaludy na buku? Ne (na dubu)
  12. Opadává na zimu modřín? Ano
  13. Je trojlístek nebo čtyřlístek lístkem od květiny jménem sasanka? Ne (od jetele)
  14. Jmenoval se podle bible první muž Bořivoj? Ne (Adam)
  15. Je románský sloh starší než baroko? Ano
  16. Získal Emil Zátopek dohromady pět zlatých olympijských medailí? Ne (4)
  17. Znamená slovo pediatr dětský lékař? Ano
  18. Máme někde na těle panenku? Ano (v oku)
  19. Má krychle šest vrcholů? Ne (8)
  20. Najdeme v Orlických horách vrch jménem Praděd? Ne (v Jeseníkách)
  21. Nachází se město Barcelona ve Španělsku? Ano
  22. Napsal Milan Kundera Rychlé šípy? Ne (Jaroslav Foglar)
  23. Mají housle šest strun? Ne (4)
  24. Byla skupina Beatles amerického původu? Ne (anglického)
  25. Měla by podle etikety do dveří první vstupovat žena? Ano
  26. Začíná jaro podle kalendáře 21.3.? Ano
  27. Rodí želva živá mláďata? Ne (snáší vejce)
  28. Nazývá se člověk, který sbírá známky filantrop? Ne (filatelista)
  29. Je nejvyšší hora ČR Sněžka? Ano

Vědomostní kvízy

Všeobecná nebo na konkrétní témata. Odpovídáme rovnou, další možnost řešení je formou a, b, c.

Příklady:

Karel IV.

  1. Jak se původně jmenoval Karel IV.? (Václav)
  2. Kdo byli jeho rodiče? (Eliška Přemyslovna, Jan Lucemburský)
  3. Ve které zemi byl jako dítě vychováván? (ve Francii)
  4. Čím byl významný rok 1346? (smrt otce, Karel český a římskoněmecký král)
  5. Kolik měl manželek? (4)
  6. Kolik měl dětí? (11)
  7. Kolika mluvil jazyky? (5, latinsky, německy, francouzsky, italsky, česky)
  8. Na co zemřel? (na zápal plic)

Všeobecný kvíz

  1. Který slavný Čech je nazýván učitelem národů? (J. A. Komenský)
  2. Ve které zemi se odehrává děj historického románu Tři mušketýři? (Francie)
  3. Ve kterém českém pohoří je chráněné území Boubínský prales? (Šumava)
  4. Jak se jmenuje samec od krůty? (krocan)
  5. Ve kterém českém městě se jezdí dostihy a pečou perníky? (Pardubice)
  6. Ve které opeře hraje významnou roli Vodník? (Rusalka)
  7. Jak se jmenuje letadlo, které létá bez motoru? (kluzák/větroň)
  8. Je červená barva na naší vlajce nahoře nebo dole? (dole)
  9. Čím se proslavil Hans Christian Andersen? (pohádky)
  10. Jak se jmenuje abeceda, která se skládá z teček a čárek? (Morseova)
  11. Jak se nazývá naše galaxie? (Mléčná dráha)
  12. Jaký je lidový název pro pelargonie? (muškáty)

Abeceda

  • Využití abecedy k vymýšlení slov na různá témata (zvířata, jména, květiny, dopravní prostředky, povahové vlastnosti, slovesa apod.

  • Využití abecedy k vymýšlení slov (zkratek), která stejně končí a stejně začínají.

Příklad:

A------A anketa nebo A------Z anýz

B------B baobab B------V bungalov

C------C cuc C------U Cu (měď)

D------D dred D------T dávat

E------E elegance E------S eros

F------F filozof F------R fór

G------G gang G------P grep

H------H hloh H------O hejno

I-------I inri I------N Iron

J------J jaj J------M jsem

K------K kluk K------L kůl

L------L lámal L------K luk

M------M madam M------J můj

N------N nosohltan N------I naši

O------O oko O------H odtah

P------P poklop P------G ping pong

R------R RUR R------F RAF

S------S sos S------E srdce

T------T takt T------D troud

U------U Ubu U------C utopenec

V------V výlov V------B VB

Z------Z zához Z------A závora

Skládání slov

  • Z písmen. Příklad: A, E, P, T, M, L, O, U, K = louka, luk, mlok, meta, pot, koule, moula, lom...

  • Ze slabik. Příklad: HA, PRA, TO, MA, NA, LI, ON, SE, DRA, VA = Praha, drama, tomato, Ondra, prase, Seva, Halina, malina, Havana...

  • Z jiného slova. Příklad: SEDMIKRÁSKA = kras, sed, deka, sedm, med, mise, sám, sem...

  • Skládání dvou konkrétních skupin slabik k sobě.

Příklad:

−MAKO CHOV

−JITR BĚŽKA

−NOHA GRAM

−KOLO VICE

−AUTO VINA

−RUKA OBCHOD

−MONO VICE

−POLO NICE

−MALO DRÁHA

−VELKO VICE

Řešení:

−makovice,

−jitrnice,

−nohavice,

−koloběžka,

−autodráha,

−rukavice,

−monogram,

−polovina,

−maloobchod,

−velkochov.

Spojování slov

Spojování slov ze dvou sloupců. Například:

  • přídavná a podstatná jména,

  • dvojice, které se k sobě hodí,

  • spisovatel a dílo,

  • křestní jméno a příjmení známé osobnosti,

  • slovo a jeho význam,

  • stát a hlavní město,

  • sportovec a jeho zaměření,

  • slovo a jeho synonymum/antonymum,

  • zvíře a jeho typický znak apod.

Příklad:

1. Ája a) Zátopková

2. Martina b) Špotáková

3. Kateřina c) Loprais

4. Jan d) Vrzáňová

5. Dana e) Jágr

6. Věra f) Kratochvílová

7. Tomáš g) Sáblíková

8. Barbora h) Čáslavská

9. Jaromír i) Neumannová

10. Jarmila j) Berdych

11. Karel k) Železný

Řešení: 1d, 2g, 3i, 4k, 5a, 6h, 7j, 8b, 9e, 10f, 11c.

Rýmy

  • Vymýšlení rýmů na konkrétní slova, příklad: kočka – čočka, vločka, počká...

  • Z vymyšlených/zadaných slov vytvořit báseň.

  • Dotvořit báseň, příklad:

zkuste pokračovat v básních od Karla Plíhala:

A) Litr mléka, kilo višní, B) Proč se komár tolik mračí,

to je teprv tanec břišní. proč zatíná pěstičky?

Hrátky s písmeny ve slovech

  • Odebrání jednoho nebo více písmen/slabik.

Příklad: pohyb = ohyb; stopka = stopa; lopata = pata...

  • Přidání jednoho nebo více písmen/slabik.

Příklad: kolo = okolo; kobyla = kobylka; dlaha = podlaha...

  • Nahrazení jednoho nebo více písmen/slabik.

Příklad: fauna = sauna; lotos = losos; paruka = záruka...

  • Přidání/odebrání čárky nebo háčku.

Příklad: lak/lák, pas/pás, dostat/dostát...

  • Doplňování vynechaných samohlásek.

Příklad: P-S = pes, pas, pás; -V-C- = ovoce, ovace...

  • Doplňování vynechaných souhlásek.

Příklad: -A-A = lama, sama, Rama; -E- = pes, les, ves, mez...

Obrázky

  • Hledání x rozdílů na dvou stejných obrázcích.

  • Použití obrázků pro různé kognitivní hrátky.

Příklad: obrázek klobouku – snažíme se vyjmenovat co nejvíce druhů pokrývek hlavy, jaká osobnost nebo postava se nám vybaví, když se řekne buřinka? (Chaplin, pan Tau...) Jaké závody jsou spojeny s nošením klobouků? (dostihy) Co dalšího se nám může vybavit při slově klobouk nebo klobouky? (Klobouky u Brna, píseň Klobouk ve křoví, klobouk jako hlava houby...) apod.

  • Seřazení několika obrázků logicky za sebou, podle časové posloupnosti.

  • K trénování krátkodobé paměti. Například zapamatovat si několik

Nahrávám...
Nahrávám...