Kolektiv autorů
Kognitivním tréninkem rozumíme trénink zaměřený na rozvoj, procvičování a aktivování mozkových funkcí.
Mezi mozkové funkce patří:
-
Paměť – dělí se na krátkodobou a dlouhodobou. Podle charakteru zapamatovaných informací pak také na explicitní a implicitní. Do explicitní paměti patří paměť sémantická (vědomosti), ikonická (vizuální paměť) a epizodická (příhody a situace). Implicitní paměť pak představuje různě naučené postupy.
-
Pozornost a koncentrace – pozornost je zaměření duševní činnosti na určitý objekt. Koncentrace je soustředění pozornosti a dalších rozumových schopností.
-
Rychlost myšlení a porozumění informacím.
-
Exekutivní funkce – plánování, organizování, řešení problémů, emocionální seberegulace.
-
Vyjadřovací (expresivní) schopnosti a porozumění řeči – do vyjadřovacích neboli expresivních funkcí patří řeč, psaní, kreslení, gestikulace a mimika.
-
Prostorová orientace a vnímání.
Cílem tréninku je zlepšit nebo co nejdéle udržet jednotlivé schopnosti klienta a zabránit vzniku problémů, které s poruchou jednotlivých funkcí souvisejí, nebo je alespoň omezit. Kognitivní trénink probíhá formou různých cvičení a aktivit zaměřených na konkrétní mozkové funkce. Bylo zjištěno, že kombinace tréninku paměti a dalších kognitivních funkcí společně s psychomotorickým tréninkem působí prokazatelně proti procesu stárnutí, zlepšuje paměť, podporuje se tím soběstačnost a zlepšuje se či oddaluje proces demence.
Trénink mozku je nejefektivnější v rámci prevence stárnutí, případně u lehčích forem poruch paměti. U těžších forem poruch paměti a dalších kognitivních funkcí se mluví spíše o kognitivní rehabilitaci.
Kognitivní trénink v rámci prevence má převážně soutěživý charakter, používají se časové limity, je zde důraz na rychlost a správnost řešení. Kognitivní rehabilitace je šetrnější, pomalejší, soutěžení se nepreferuje, důraz je kladen na procvičení a podporu zachovalých funkcí, motivaci a podporu sebedůvěry.
Příklady vhodných aktivit v rámci pravidelného kognitivního tréninku:
−cvičení ideálně všech druhů paměti,
−učení se něčemu novému,
−trénování početních schopností,
−trénink psaní,
−čtení/poslouchání s pokusem o zopakování čteného/slyšeného zpaměti,
−společenské a kulturní aktivity, udržování mezilidských kontaktů a komunikace,
−pravidelné luštění křížovek, logických hádanek, sudoku, hraní vědomostních a společenských her,
−aktivní životní styl, dostatek mentální a fyzické aktivity.
Příklady vhodných aktivit v rámci kognitivní rehabilitace:
−zaměření na dlouhodobou paměť,
−slovní hry – doplňování říkanek, slov, přesmyčky...,
…