Input:

Přínosy a rizika aktivizačních programů

1.4.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1
Přínosy a rizika aktivizačních programů

Kolektiv autorů

Přínosy

Přínosy:

a) zachování autonomie – podpoří se co nejdelší setrvání seniora v domácím prostředí,

b) umožnění seniorům žít normální život,

c) udržení nebo zlepšení hrubé a jemné motoriky,

d) udržení nebo zlepšení kvality kognitivních funkcí,

e) eliminace deprese, úzkostí a neklidu,

f) zlepšení psychiky, podpora psychické odolnosti,

g) podpora verbální i neverbální komunikace.

Rizika

Rizika:

a) Může dojít ke zdůraznění některé ze slabých stránek klienta, což obvykle vede k demotivaci u klientů s psychickými problémy a nízkou sebedůvěrou.

b) Nižší tempo skupiny nebo méně náročná zadání mohou některé rychlejší klienty nudit.

c) Někdy se mohou aktivizací vybavit nepříjemné vzpomínky.

d) Skupinové aktivizační programy mohou být narušeny kvůli osobním antipatiím a sporům mezi některými klienty.

e) Při provádění aktivizací je nutné přihlédnout k únavě klienta.

f) Je potřeba dbát na prevenci úrazů.

g) Je potřeba věnovat individuální pozornost smyslově omezeným klientům (zrak, sluch).

Možnosti řešení rizik

Možnosti řešení výše uvedených rizik:

a) Za každou cenu nesoutěžte, zaměřte se na týmovou spolupráci. Pokud víte o někom, kdo je slabší v některých ze cvičení, prostřídejte je s jinými, ve kterých si je klient jistější nebo která mu působí radost.

b) Mějte u cvičení připravená rozšířená zadání pro rychlejší účastníky. Například u cvičení, ve kterém se vypisují rýmy na slovo LES (pes, ves, mez...) zadejte pro rychlejší klienty, aby v časovém limitu vymysleli navíc z daných slov krátkou básničku.

c) Při práci s klientem je dobré znát jeho minulost, respektive témata, která jsou pro klienta bolestivá nebo nepříjemná. Při vybavení nepříjemných vzpomínek postupujte individuálně. Někdo se rád svěří a vypovídá, jiný ocení, pokud se k tématu již nevracíme.

d) Zkuste znepřátelené klienty spřátelit. Najít něco, co mají společného, podobnou věc, kterou prožili, případně je zkuste v rámci programu nechat spolupracovat.

e) Pokud je klient unavený, nenutíme ho pokračovat v programu, může jen přihlížet, případně odejít. V případě únavy již na začátku programu zkuste přidat aktivity, o kterých víte, že klienta enormně zajímají.

f) Připravte a ošetřete prostředí pro aktivizaci tak, aby zde byl dostatek prostoru pro pohyb, žádné překážky a nástrahy v podobě malých klouzavých koberečků nebo čerstvě vytřené podlahy, minimum nežádoucích hluků z okolí, čerstvý vzduch a příjemná teplota. Pohybová cvičení přizpůsobte klientům podle jejich fyzických možností.

g) Při přípravě a realizaci programu mějte ohled na smyslově postižené jedince ve skupině (zrak, sluch). Pokud se některého ze skupinových cvičení nemohou kvůli svému omezení účastnit, mějte pro ně vždy připravenou vhodnou variantu. Například připravený text se zvětšeným písmem, slova nadepsaná velkými tiskacími písmeny na papíry formátu A4 či větší, předepsaná řešení k jednotlivým cvičením, střídání psaní a mluveného slova apod.

Obecné zásady aktivizace

U provádění aktivizace seniorů je vhodné dodržovat obecné zásady, jako jsou:

  • pravidelná doba provádění aktivit,

  • pohybové a kognitivní cvičení spíše dopoledne,

  • méně náročné aktivity spíše odpoledne (kreativní techniky, muzikoterapie, procházka),

  • pohybové cvičení je vhodné zařadit před cvičením kognitivním,

  • neprovádět

Nahrávám...
Nahrávám...