5.2
Smyslová aktivizace a stimulace - Praktická cvičení
Kolektiv autorů
Cílem setkání ve smyslové aktivizaci inspirované doktorkou Montessori je udržet si povědomí o průběhu kalendářního roku, mít k němu vztah (ke dnům, měsícům), umět pojmenovat roční období, přiřadit k nim charakteristické činnosti, rituály, obyčeje. Povzbudit komunikaci, jak verbální tak neverbální, zaměřit se na zlepšení slovní výbavnosti, slovní zásoby. Věnovat pozornost sociální interakci, znovu prožít vědomí sounáležitosti a sdílení s ostatními účastníky skupiny.
Podklady pro uváděná cvičení jsou dostupná v elektronické podobě na zákaznickém portálu www.zakaznik.dashofer.cz.
Nahoru1. PŘÍCHOD JARA
Materiál:
-
Jednotlivé listy kalendáře – s jarními měsíci + názvy měsíců na samostatných kartičkách, s číselnými údaji pro sestavení aktuálního data, pojmenování dne a roku.
-
Obrázky vystihující dané měsíce (např. duben – změny počasí, květen – zamilovaná dvojice pod rozkvetlou třešní apod.).
-
Skleničky (nabarvené, aby nebyla vidět barva tekutiny) s uzávěrem, který má v sobě drobné otvory, v nich přípravky na čistění domácnosti (Diava, Okena, apod.).
-
Notebook, reproduktory, připojení k internetu.
Příprava:
NahoruPrůběh
Uvítání:
-
Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.
-
Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.
Úvod:
-
Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.
-
Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.
Práce se vzpomínkami – trénink paměti:
-
Co se vám vybaví jako první, když se řekne jaro?
-
Co pro vás symbolizuje jaro?
-
Co máte na něm nejraději?
-
Máte nějakou příjemnou vzpomínku na jaro v dětství?
-
Co jste většinou dělali na jaře jako děti?
-
Jaké hry máte spojeny s jarem?
-
Jaké činnosti jste dělali na zahradě na jaře?
-
Jaké vůně jsou pro vás spjaty s jarem?
-
Jaké jarní písničky, básničky se vám vybaví? (Společný zpěv, recitace, pustit píseň z internetu.)
-
Jaké oblíbené jídlo je pro vás charakteristické pro období jara?
-
Jaké zvuky vám oznamují jaro?
Aktivita:
-
Připravit na stůl všechny obrázky vztahující se k jaru a kartičky s názvy měsíců – účastníci pojmenují jednotlivé obrázky.
-
Přiřadí je k jednotlivým jarním měsícům.
-
Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty pro obrázky, které chybějí mezi kartičkami.
-
Pro lepší přehlednost upevnit na nástěnku, kde je možné kartičky přesouvat a vést diskusi k tématu mezi účastníky.
-
Jarní úklid – každý účastník si zlehka přičichne ke skleničce, zkusí poznat, co je jejím obsahem, případně co se mu vybaví, k čemu přípravek používali... Rozhovor na téma jarní úklid, který pro mnohé byl součástí příchodu jara.
Závěr:
-
Shrnutí tématu, společné práce.
-
Na závěr zacinká zvonek.
-
Pozvání na další setkání.
-
Vyvěšení tabule s jarními měsíci a přirazenými kartičkami na chodbu, aby byla viditelná a přístupná pro ostatní obyvatele zařízení.
Nahoru2. JARNÍ KVĚTINY
Materiál:
-
Kalendář – pro orientaci v aktuálním datu.
-
Nakoupit (natrhat) jarní květiny (za asistence aktivních seniorů), cibulky jarních květin, obrázky jarních květin (zalaminované) z herbáře, názvy květin na kartičkách, usušené jarní bylinky ve sklenicích (miskách), v látkových pytlících, komponenty pro přípravu bylinkového čaje z usušených jarních bylinek, skleněné konvice.
-
Notebook, reproduktory, připojení k internetu.
Příprava:
NahoruPrůběh
Uvítání:
-
Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.
-
Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.
Úvod:
-
Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.
-
Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.
Práce se vzpomínkami – trénink paměti:
-
Jaké květiny pro vás znamenají příchod jara?
-
Kde je můžeme najít?
-
Pěstovali jste jarní květiny na zahradě?
-
Jaké jste nacházeli volně v přírodě?
-
Jaké jarní bylinky jste sbírali?
-
K čemu jste je užívali?
-
Jak jste je skladovali?
-
Kdo vás to učil?
-
Jarní práce na zahradě?
Aktivita:
-
Připravit na stůl vázy s jednotlivými květinami (tulipány, narcisy, petrklíči, podbělem apod. – podle dostupnosti) + připravit cibulky květin + názvy květin na kartičkách.
-
Senioři postupně přiřadí názvy květin ke květinám. Mohou si každou květinu vzít k sobě, přivonět, dotknout se jí.
-
Přeložit nádoby (pytlíky) se sušenými jarními bylinkami + názvy bylinek na kartičkách. Senioři přiřazují jednotlivé názvy.
-
Příprava čaje z bylinek – podle chuti každého účastníka. Sledovat, jak se bylinky chovají v konvici po zalití horkou vodou, věnovat pozornost vůni čaje, chuti.
-
Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty k bylinkám, květinám spojeným s jarem.
-
Pro lepší přehlednost umístit květiny ve vázách na stůl s přiřazenými názvy, stejně misky (či sklenice) se sušenými bylinami + názvy.
-
Pokud je dostatek času – zkusit poznat bylinky pouze čichem přes látkový pytlík.
Závěr:
-
Shrnutí tématu, společné práce.
-
Na závěr zacinká zvonek.
-
Pozvání na další setkání.
-
Stůl s květinami a názvy umístit na chodbu tak, aby byl přístupný ostatním obyvatelům zařízení.
Nahoru3. PŘÍCHOD LÉTA
Materiál:
-
Jednotlivé listy kalendáře – s letními měsíci + názvy měsíců na samostatných kartičkách, s číselnými údaji pro sestavení aktuálního data, pojmenování dne a roku.
-
Obrázky vystihující dané měsíce (např. červen – školáci končí školu, červenec – koupání v řece, plody na zahradě apod.).
-
Notebook, reproduktory, připojení k internetu.
Příprava:
NahoruPrůběh
Uvítání:
-
Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.
-
Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.
Úvod:
-
Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.
-
Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.
Práce se vzpomínkami – trénink paměti:
-
Co se vám vybaví jako první, když se řekne léto?
-
Co pro vás symbolizuje léto?
-
Co máte na něm nejraději?
-
Máte nějakou příjemnou vzpomínku na léto v dětství?
-
Co jste většinou dělali v létě jako děti?
-
Jaké hry máte spojeny s létem?
-
Jaké letní písničky, básničky se vám vybaví (společný zpěv, recitace, pustit píseň z internetu)
-
Jaké činnosti jste dělali na zahradě v létě?
-
Jaké vůně jsou pro vás spjaty s létě?
-
Jaké jídlo pro vás nejlépe vystihuje léto?
-
Jaké zvuky vám oznamují léto?
Aktivita:
-
Připravit na stůl všechny obrázky vztahující se k létu a kartičky s názvy měsíců – účastníci pojmenují jednotlivé obrázky.
-
Přiřadí je k jednotlivým letním měsícům.
-
Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty pro obrázky, které chybějí mezi kartičkami.
-
Pro lepší přehlednost upevnit na nástěnku, kde je možné kartičky přesouvat, a vést diskusi k tématu mezi účastníky.
Závěr:
-
Shrnutí tématu, společné práce.
-
Na závěr zacinká zvonek.
-
Pozvání na další setkání.
-
Vyvěšení tabule s letními měsíci a přirazenými kartičkami na chodbu, aby byla viditelná a přístupná pro ostatní obyvatele zařízení.
Nahoru4. LETNÍ DOVOLENÁ
Materiál:
-
Kalendář – pro orientaci v aktuálním datu.
-
Obrázky vystihující téma dovolené – moře, hory, zámky, hrady, dopravní prostředky, slunce, sportovní obuv, sluneční brýle, klobouk, opalovací krém apod.
-
Lepicí guma na připevnění obrázků.
-
Nakoupit (natrhat) ovoce (za asistence aktivních seniorů) a sirup pro přípravu domácí limonády, perlivá voda, led + brčka.
-
Mapa Evropy (slepá) – v dostatečné velikosti (cca A0) + fixy se silným hrotem.
-
Notebook, reproduktory, připojení k internetu.
Příprava:
NahoruPrůběh
Uvítání:
-
Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.
-
Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.
Úvod:
-
Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.
-
Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.
Práce se vzpomínkami – trénink paměti:
-
Co se vám vybaví jako první, když se řekne dovolená?
-
Jak jste trávili svoji dovolenou?
-
Na kterou svoji dovolenou vzpomínáte nejraději?
-
Máte nějakou příjemnou vzpomínku z dovolené?
-
S kým jste jezdil/a na dovolenou?
-
Kde jste byl/a na dovolené nejdál?
-
Jaké vůně jsou pro vás spojeny s dovolenou?
-
Jaká hudba je spjatá s vaší dovolenou? Dohledat na internetu, pustit pro podkreslení atmosféry.
Aktivita:
-
Připravit společně domácí limonádu – senioři si vyberou oblíbené ovoce, sirup a vyrobí si osvěžující limonádu.
-
Připravit na stůl všechny obrázky vztahující se k dovolené – účastníci pojmenují jednotlivé obrázky.
-
Vyberou si ty obrázky, které jsou jim příjemné, případně vytvoří dvojice, podle shody.
-
Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty pro obrázky, které chybějí mezi kartičkami.
-
Předložit mapu Evropy – senioři umisťují své kartičky na místa, která navštívili – přilepují je pomocí lepicí gumy. Dopisují své podněty, které je k danému místu napadají.
Závěr:
-
Shrnutí tématu, společné práce.
-
Na závěr zacinká zvonek.
-
Pozvání na další setkání.
-
Vyvěšení mapy Evropy s kartičkami na chodbu, aby si ji mohli prohlédnout i ostatní obyvatelé zařízení.
Nahoru5. MERUŇKOVÁ SEZÓNA
Materiál:
-
Kalendář – pro orientaci v aktuálním datu.
-
Nakoupit (natrhat) meruňky (za asistence aktivních seniorů), cukr, pektin, sklenice, víčka, kousky látek, provázky, cedulky (lepicí) na označení.
-
Nakoupit suroviny na výrobu tvarohových meruňkových knedlíků.
Příprava:
-
Připravit stůl kalendář – pro sestavení aktuálního data (kartičky s číslicemi, měsíci, rokem, dny).
-
Domluva s personálem kuchyně na spolupráci při výrobě marmelády a meruňkových knedlíků.
NahoruPrůběh
Uvítání:
-
Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.
-
Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.
Úvod:
-
Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.
-
Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.
Práce se vzpomínkami – trénink paměti:
-
Máte vzpomínku spjatou s meruňkami?
-
Kde a kdo je u vás pěstoval?
-
Co jste z nich vyráběli?
-
Prosím podělte se o rodinný (oblíbený) recept, co všechno je na něj potřeba?
-
Jaké jiné letní ovoce jste zpracovávali?
-
Jakým způsobem?
Aktivita:
-
Připravit společně základ pro meruňkovou marmeládu – očistit ovoce, nakrájet na kousky, zvážit, podle množství připravit cukr a pektin (uvaření marmelády zajistí personál kuchyně ve spolupráci s aktivními seniory).
-
Připravit cedulky na skleničky – kreativní tvorba nápisu, podle nápadů seniorů.
-
Příprava látkových koleček (vystřižení, příprava provázku nebo stuhy), kterými se dozdobí sklenička marmelády. (Naplnění skleniček proběhne v kuchyni, kde se i vychladí – pro zajištění bezpečnosti seniorů a zabránění popálení.) Umístění látkového dekoru proběhne až po vychlazení skleniček s marmeládou.
-
Příprava těsta na tvarohové knedlíky. Výroba knedlíků. (Uvaření proběhne v kuchyni, následně budou servírovány na oběd, případně večeři.)
Závěr:
-
Shrnutí tématu, společné práce.
-
Na závěr zacinká zvonek.
-
Pozvání na další setkání.
-
Meruňkové marmelády mohou být…